Miljöpartiet?

Måste bara få svara på ett av våra skit partier i Sverige


Miljöpartiet de gröna har från början motsatt sig förbifarten. Här följer de fem viktigaste skälen:

1) Förbifarten kommer enligt den Stockholmsöverenskommelse Carl Cedershiöld gjorde att öka koldioxidutsläppen med 80 %. Naturvårdsverket anser att Förbifartsprojektet är oförenligt med miljöbalken.

 ‎1) I dag tar det 55 min att åka till jobbet på morgonen..
samma resa tar 10 min när trafiken flyter på.. Skulle man få Essingen att flyta på så känns det ju som att man sparar 45 minuter av avgaser till jobbet och 45 minuter av avgaser från jobbet... tot 90Min av utsläpp varje dag bara för mig..

2) Förbifarten slukar 27,5 miljarder kr som i stället skulle kunna användas för att bygga ut och förbättra kollektivtrafiken.

‎2) Det är klart att man skulle kunna förbättra kollektivtrafiken, men idag går det lika många tåg som det gjorde 1950 i stockholms t-bana...Skillnaden är bara att det bor 900 000 fler i stor stockholm ,mot vad som bodde här 1950. Vilket... betyder att inget har gjorts på 59 år för att få det bättre...
Essingen som 1960 planerades för 80 000 fordon/dygn var 2007 uppe i 170 000 fordon/dygn
Skulle det även här vara möjligt att det idag bor fler i Stockholm mot vad det gjorde då?

3) Eftersom nya vägar alstrar mer trafik är Förbifarten ingen lösning på trängselproblemet. Södra länken var full bara några månader efter det att den invigdes.

‎3) Om man bygger en väg efter 1967 års city plan så skulle jag bli mer förvånad om den inte hade blivit full 2004 då den invigdes..Skillnaden på invånare mellan 1970 och 2004 är ca 400 000 invånare .


4) Förbifarten gör luften sämre i Stockholm och ökar hälsoproblemen, särskilt för de barn som växer upp i staden.

‎4) Även om det skulle bli fler bilar så skulle tiden för utsläppen bli kortare om man bygger vägar som är anpassade för år 2050.


5) Förbifarten är ingen förbifart. Den största delen av trafiken på förbifarten beräknas vara trafik inom länet. Mindre än en procent kommer att vara trafik med startpunkt och slutmål utanför länet. Istället kommer förbifarten att utgöra en kraftfull stimulans av den kortväga trafiken.

‎5) Borde nog skita i vad det heter och kanske se till problemet som vi har i Stockholm..Om det bara är 1 % av folk utanför Stockholm som kör igenom .. ja då räknar vi bara bort 1% så återstår 99% av problemet...



thesocialman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0